De Royal Enfield, 350cc, type GEen Engels avontuurIn 2023 heb ik in Friesland bij Frans Bleeker deze Royal Enfield van 1953 gekocht. De motor is helemaal origineel. De volgende reparatie en revisie werkzaamheden heb ik uitgevoerd: - demonteren primaire kast (kwam veel water en een beetje olie uit), Door de aparte schroefdraden van bouten en moeren(Whitworth) moest ik wel wat nieuw gereedschap kopen, zoals een ring-steeksleutel set en een doppenset. Ook heb ik speciaal gereedschap in Engeland bij Hichcocks Motorcycles gekocht, zoals een sleutel om de telescopevering los te schroeven en een trekker voor het tandwiel van de magneetontsteking. Een speciale trekker voor het verwijderen van de koppeling was eenvoudig zelf te maken. Alle Britse motorfietsen van die tijd lekken olie. Vandaar de grote olie lekbak onder de motor. Het is de kunst om een goede manier te vinden voor het starten van de motor. Meestal loopt hij direct door eerst wat te vlotteren (knopje op de vlotterkamer), choke helemaal in, voorontsteking iets later zetten en een paar keer de kickstarter bedienen met de uitlaatklep open (met de kleplichter op het stuur). Deze Royal Enfield rijdt leuk, maximaal 70 km/h, lekker handelbaar, hand uitsteken om richting aan te geven en je hebt veel bekijks van motorliefhebbers. |