terug naar website


De Royal Enfield, 350cc, type G

Een Engels avontuur

In 2023 heb ik in Friesland bij Frans Bleeker deze Royal Enfield van 1953 gekocht.

De motor is helemaal origineel. enfielld
Voor onderdelen die vervangen moesten worden, zoals rubbers en pakkingen, kan je nog steeds goed terecht in Engeland bij Hichcocks Motorcycles.

De volgende reparatie en revisie werkzaamheden heb ik uitgevoerd:

- demonteren primaire kast (kwam veel water en een beetje olie uit),
- koppeling gedemonteerd en schoongemaakt,
- bedrading vernieuwd,
- remmen gedemonteerd en schoongemaakt,
- telescope vering gedemonteerd en schoongemaakt,
- enkele bowden kabels vernieuwd,
- benzinetank gespoeld,
- veel rubbers en kurken pakkingen vernieuwd,
- koppakking vernieuwd,
- de magneetontsteking opnieuw laten wikkelen bij Kamp Wikkeltechniek in Reutum,
- de Smiths teller-snelheidsmeter laten repareren door George Bouret in Hengelo,
- hier en daar roest verwijderd en schoongemaakt.

Door de aparte schroefdraden van bouten en moeren(Whitworth) moest ik wel wat nieuw gereedschap kopen, zoals een ring-steeksleutel set en een doppenset.
Het grappige is dat de sleutelwijdte van dit gereedschap is aangegeven in de maat van de Whitworth schoefdraad van de bout of moer. Het gereedschap voor de Harley-Davidson dat ook in inch maten is, past niet.
Als voorbeeld zie je hieronder twee 1/2 inch sleutels. De bovendste is de Whitworth maat.

ww-inch

Ook heb ik speciaal gereedschap in Engeland bij Hichcocks Motorcycles gekocht, zoals een sleutel om de telescopevering los te schroeven en een trekker voor het tandwiel van de magneetontsteking.

sleutel

trekker

Een speciale trekker voor het verwijderen van de koppeling was eenvoudig zelf te maken.

koppelingtrekker

Alle Britse motorfietsen van die tijd lekken olie. Vandaar de grote olie lekbak onder de motor.
De tekst op het voorspatbord heb ik nieuw laten maken bij een sticker firma.

RE

Het is de kunst om een goede manier te vinden voor het starten van de motor. Meestal loopt hij direct door eerst wat te vlotteren (knopje op de vlotterkamer), choke helemaal in, voorontsteking iets later zetten en een paar keer de kickstarter bedienen met de uitlaatklep open (met de kleplichter op het stuur).
Kleplichter is niet het juiste woord. Beter is: "uitlaatklepomhooghoudinrichting". Om de uitlaatklep met het dunne kabeltje open te trekken is niet de goede manier en trek je de kabel kapot.

Deze Royal Enfield rijdt leuk, maximaal 70 km/h, lekker handelbaar, hand uitsteken om richting aan te geven en je hebt veel bekijks van motorliefhebbers.
Al met al een gave motor.

enfield

enfield


terug naar website