Onze motoren door de jaren heen

Vanaf mijn 18e rijd ik motor. De eerste was een Puch  175 SVS van omstreeks 1953 (onderstaande foto). Vanwege een gebroken krukas is die in Duitsland verkocht aan een oudijzerhandelaar voor DM5,-  (in 1963). Dan maar met de trein terug!

Puch   Puch      Puch

Daarna mocht ik de motor van mijn vader oprijden. Dat was een Puch 125SL van 1952 (de rode gerestaureerde Puch is een plaatje uit een tijdschrift).  Deze is gesneuveld tegen een auto die geen voorrang verleende. Dat was in 1967.    

Hierboven zie je mij op de Puch 125SL voor de Scheveningse pier in 1965.  De derde foto is de 125SL met mijn neefje erop.

Puch   ariel

Mijn vader rond 1924 op zijn Ariel!! (op de achtergrond de oude Moerdijkbrug).

Het zou tot 1982 duren voordat ik weer op de motor zou zitten. Een moderne jap, een Yamaha XV750 SE. De kindertjes waren groot, dus het kon weer. Samen op deze motor gingen we kamperen, tentje achterop (koken deden we niet; alleen ontbijt).

xv750    motoren

Inge haalde zelf ook haar rijbewijs, en samen gingen we op pad (ook kamperen), zij op haar eigen Yamaha XV535.
In 1989 kwam het er dan toch van; een echte Harley-Davidson.

embleem        Virago   Virago

Lange armen tijdens tegenwind op de XV535 brachten ertoe, dat er een XV750 kwam, met windscherm.

  

Het echte motorgevoel krijg je echter op deze (klik op de button boven):

            WL45    WL45

Een burger uitvoering van een  WL45, van 1942. Op het duo zadel zit een schapenvacht. 
Die leren zadeltassen?  Die maak ik zelf. Click maar eens HIER.

Bijna twee jaar (1996-1997) hebben we een Suzuki GSX 1100E met Russisch zijspan (Jupiter) gehad. De auto was naar de sloop gebracht, dan maar een pekelbak erbij voor de winter. Inge ging ermee boodschappen doen, ikzelf naar het werk, zelfs met strenge vorst (-18 graden C), echt een scheurbak voor dagelijks gebruik.

zijspan   

Mijn huidige Harley-Davidson ziet er zo uit, nog steeds origineel zoals hij in de folder stond, op de fishtail uitlaat na (bouwjaar 1988). 

FLSTC 

In 2004 kwam er een Harley-Davidson FLHTI electra Glide met Lak zijspan. De smaak van zijspanrijden was niet verdwenen. Wij beiden rijden op deze combinatie. Super!

FLHTI     

In 2009 kwam er een solo motor voor Inge. Het werd een Sportster XL883R met zijn nostalgische look. Deze motor heeft het uiterlijk van de bekende racer XR750 van 1970, maar nu uiteraard met de nieuwste technieken. De leren tassen hebben de afbeelding van de motor zelf.

XL883R

In april 2014 hebben we de WL45 van 1942 (liberator) verkocht. Nu doen we het dus met de laatste drie afgebeelde Harley-Davidson's. Een mooi motorpark!

In 2018 heeft Inge haar Sportster XL883R verkocht. Na 30 jaar motorrijden was het genoeg voor haar. Zij voelde zich niet zo zeker meer op een motor.
De leren tassen heb ik zelf gemaakt. Links en rechts is de afbeelding van de motor zelf, maar dan zonder tassen. Deze tassen zijn niet meeverkocht en houd ik als souvenier.

Nu (2018) blijven er dus de zijspancombinatie en de Heritage over.

FLSTCFLHTI

Om wat te kunnen knutselen heb ik in 2021 een oude Shovel van 1979 aangeschaft. Het is inderdaad een knutselmotor, zoals kromme stoterstang, olielekkage, startcicuit repareren, complete bedrading gerestaureerd en wat nog komen gaat.

Maar het ziet er wel leuk uit.

1200 fl1200 fl1200

Veel informatie over Harley-Davidson en andere Amerikaanse motormerken vind je op de pagina Harley-Davidson.