Langs de spoorlijn Narvik-Kiruna, de beroemde ertslijn (Malmbanan), hebben wij eens gekampeerd met het groene busje. Deze kampeerplek heb ik nagebouwd (zie verder op deze pagina). Dit was een doodlopend zijweggetje naar het water. In de winter is het een route voor sneeuwscooters.
Langs deze spoorlijn van Kiruna naar Narvik staan drie voormalige transformatorgebouwen met station. In de kolossale gebouwen stonden vroeger de transformatoren voor de treinvoeding (15000V, 16 2/3 Hz).
De drie gebouwen zijn:
- Torneträsk
- Abisko Östra
- Vassijaure
Het gebouw van "Torne Träsk" staat nu op mijn modelbaan.
In 2016 heb ik het gebouw in het echt nagemeten. Nu heb ik zelfs bouwtekeningen gevonden op internet. Het gebouw is goed op schaal nagebouwd.
De drie gebouwen zien er even kolossaal uit en lijken precies op elkaar. Alleen "Abisco Östra" heeft een groot aangebouwd stationsgedeelte.
(De onderstaande foto's en het filmpje van de modelbaan zijn van oktober 2019)
Deze baan 3 bestaat uit het transformatorgebouw van Torneträsk, met bijbehorende spoorbanen en bijgebouwen.
Langs de buitenmuur van de zolder is een extra tafel om de ertsberg van Kiruna
met erts laadstation te bouwen. Het is aardig op weg. Nog veel
details zijn nodig.
Er zijn drie sporen langs het transformatorgebouw, ook in het echt
(passeerspoor voor de ertstreinen en een extra service spoor).
Linker deel is Kiruna met erts laadstation
(oktober 2019)
De keerlus is uit het zicht achter het shot van de zolder
Het rechterdeel is Torneträsk met
transformatorgebouw.
YouTube filmpje van oktober 2019
Het spoor langs de zijkant van het gebouw diende ervoor om de
transformatoren in het gebouw te krijgen.
Tijdens de bouw van deze gebouwen (1915) was er geen weg. Alles
moest toen per spoor aangevoerd worden, of via de (bevroren)
rivier met boten of sleden over het ijs.
De weg van Kiruna naar Narvik werd pas rond 1984 aangelegd.
Het stukje rails langs het gebouw is vandaag de dag weggehaald.
Ook het hek rond het gebouw is nu weg, omdat het gebouw nu geen
dienst meer doet.
De "donderbussen" van de DB lijken wel wat op de oude rijtuigen
van de S.J.. Zie hieronder.
Zo was het in 1930,
en zo in 1959.
Zo was het in 2019. Onze camper en Inge staan bij de overgang.
De besturing van de modelbaan gaat digitaal met de Z21 van Roco.
De bediening gaat
nu eenvoudig met de iPad of iPhone.
De seinpalen zijn naar Zweeds model zelfgemaakt. Hier staan wat
extra lantaarnpalen.
Het gebouwtje dat schuin staat bestaat niet meer.
Behalve het transformatorgebouw bestaat alleen nog het woonhuis en
de schuur met de twee groene en zwarte middelste deur.
De boerderij en de smederij, beide links, zijn
fantasie.
Spoorbrug (naar het echte voorbeeld), een woonhuis (fantasie) en
onze kampeerplek langs een rivier.
Blokhut met BBQ (fantasie)
Woonhuis (fantasie).
De omgeving van het transformatorgebouw is hier voorzien van
enkele zomerhuisjes, naar Zweedse stijl.
In werkelijkheid is het lage begroeiing en wat bergachtig, wat
iets te saai is voor mijn modelbaan.
Erts laadstation met silo's, transportband en pellets fabriek.
IJzererts wordt gemalen en gebakken tot "pellets", formaat van
knikkers.
Geeft een beter rendement. Deze worden verscheept.
De IORE (tweedelige lok) en de Dm3 (driedelige lok), elk met het
type ertswagon van dat tijdperk.
Zo ziet het erts laadstation er op mijn baan uit. De pellets (ijzererts korrels) worden met een transportband
naar de silo's gevoerd.
In het echt rijdt de ertstrein langzaam door het laadstation om de wagons te
vullen (68 wagons vullen duurt ongeveer 20 minuten).
De transportband staat op mijn baan evenwijdig aan
het spoor (beperkter ruimte), in werkelijkheid loodrecht op het spoor.