Modelspoor baan 3

(2017-heden)
tornetrask

Langs de spoorlijn Narvik-Kiruna, de beroemde ertslijn (Malmbanan), hebben wij eens gekampeerd met het groene busje. Deze kampeerplek heb ik nagebouwd (zie verder op deze pagina). Dit was een doodlopend zijweggetje naar het water. In de winter is het een route voor sneeuwscooters.

Langs deze spoorlijn van Kiruna naar Narvik staan drie voormalige transformatorgebouwen met station. In de kolossale gebouwen stonden vroeger de transformatoren voor de treinvoeding (15000V, 16 2/3 Hz).
De drie gebouwen zijn:

- Torneträsk
- Abisko Östra
- Vassijaure

Het gebouw van "Torne Träsk" staat nu op mijn modelbaan.
In 2016 heb ik het gebouw in het echt nagemeten. Nu heb ik zelfs bouwtekeningen gevonden op internet. Het gebouw is goed op schaal nagebouwd.

De drie gebouwen zien er even kolossaal uit en lijken precies op elkaar. Alleen "Abisco Östra" heeft een groot aangebouwd stationsgedeelte.

abisko ostra  

vassijaure

 

(De onderstaande foto's en het filmpje van de modelbaan zijn van oktober 2019)

Deze baan 3 bestaat uit het transformatorgebouw van Torneträsk, met bijbehorende spoorbanen en bijgebouwen.
Langs de buitenmuur van de zolder is een extra tafel om de ertsberg van Kiruna met erts laadstation te bouwen. Het is aardig op weg. Nog veel details zijn nodig.

Er zijn drie sporen langs het transformatorgebouw, ook in het echt (passeerspoor voor de ertstreinen en een extra service spoor).

Klik op onderstaand plaatje voor een fotoreportage.

panorama

Linker deel is Kiruna met erts laadstation (oktober 2019)
De keerlus is uit het zicht achter het shot van de zolder

Het rechterdeel is Torneträsk met transformatorgebouw.


YouTube filmpje van oktober 2019

overzicht
Het spoor langs de zijkant van het gebouw diende ervoor om de transformatoren in het gebouw te krijgen.
Tijdens de bouw van deze gebouwen (1915) was er geen weg. Alles moest toen per spoor aangevoerd worden, of via de (bevroren) rivier met boten of sleden over het ijs.
De weg van Kiruna naar Narvik werd pas rond 1984 aangelegd.
Het stukje rails langs het gebouw is vandaag de dag weggehaald. Ook het hek rond het gebouw is nu weg, omdat het gebouw nu geen dienst meer doet.

tornetrask
De "donderbussen" van de DB lijken wel wat op de oude rijtuigen van de S.J.. Zie hieronder.

1930
Zo was het in 1930,

1959
en zo in 1959.

tornetrask

tornetrask

tornetrask
Zo was het in 2019. Onze camper en Inge staan bij de overgang.

ipad
De besturing van de modelbaan gaat digitaal met de Z21 van Roco.
De bediening gaat nu eenvoudig met de iPad of iPhone.

baan 3
De seinpalen zijn naar Zweeds model zelfgemaakt. Hier staan wat extra lantaarnpalen.
Het gebouwtje dat schuin staat bestaat niet meer.
Behalve het transformatorgebouw bestaat alleen nog het woonhuis en de schuur met de twee groene en zwarte middelste deur.

De boerderij en de smederij, beide links, zijn fantasie.

kiruna
Spoorbrug (naar het echte voorbeeld), een woonhuis (fantasie) en onze kampeerplek langs een rivier.

tornetrask
Blokhut met BBQ (fantasie)

tornetrask

kiruna
Woonhuis (fantasie).

tornetrask
De omgeving van het transformatorgebouw is hier voorzien van enkele zomerhuisjes, naar Zweedse stijl.
In werkelijkheid is het lage begroeiing en wat bergachtig, wat iets te saai is voor mijn modelbaan.

tornetrask

kiruna
Erts laadstation met silo's, transportband en pellets fabriek.
IJzererts wordt gemalen en gebakken tot "pellets", formaat van knikkers.
Geeft een beter rendement. Deze worden verscheept.

kiruna

kiruna

kiruna

kiruna
De IORE (tweedelige lok) en de Dm3 (driedelige lok), elk met het type ertswagon van dat tijdperk.

kirtuna

Zo ziet het erts laadstation er op mijn baan uit. De pellets (ijzererts korrels) worden met een transportband naar de silo's gevoerd.

In het echt rijdt de ertstrein langzaam door het laadstation om de wagons te vullen (68 wagons vullen duurt ongeveer 20 minuten).

De transportband staat op mijn baan evenwijdig aan het spoor (beperkter ruimte), in werkelijkheid loodrecht op het spoor.