Da
Elektrische locomotief met drijfstangaandrijving "Da" van de
Zweedse Staatsspoorwegen (SJ). Wielopstelling 1'C'1 '.
Tussen 1953 en 1960 werden 93 van deze multifunctionele
elektrische locomotieven van het type "Da" gebouwd voor de Zweedse
staatsspoorweg (SJ) door ASEA. De lok werd gebruikt voor
passagiers- en goederentreinen. Deze locomotieven met drijfstang
wegen 75 ton, zijn 1840 kW sterk, met een topsnelheid van 100
km/uur.
Dm


Direct na de Tweede Wereldoorlog nam de vraag naar
Zweeds ijzererts sterk toe. Voor het transport van de zware
ertstreinen waren geschikte locomotieven nodig. De Zweedse
Staatsspoorwegen (SJ) bestelden de eerste dubbele locomotieven van
de Dm-serie, waarvan de eerste locomotieven in 1953 werden
geleverd. Elk van de twee locomotiefonderdelen was uitgerust met
een aangedreven cardanas en vier gekoppelde aangedreven assen met
spaakwielen. Deze werden in een latere versie vervangen door
naafloze SAB-wielen.
De sterke locomotieven konden erts treinen met een gewicht van
maximaal 3200 ton over de bergen slepen van de "Malmbana" lijn van
Luleå-Kiruna naar Narvik. Deze zware treinen bestonden uit 52
ertswagens. Elk van deze 3-assige wagens had een leeggewicht van
20 ton en vervoerde 80 ton erts.
Aan het einde van de jaren zestig werden de treingewichten
verhoogd tot 5.000 t. Hiervoor zijn sommige locomotieven verlengd
met een vierassig middengedeelte en werden aangeduid als Dm3.
Dm3

Dit is "de Bruno", met nummers 976-977-978. Sinds
2004 is hij als museumlocomotief bewaard gebleven.
De DM3 is afgeleid van de DM serie (2-delige lok)
voor de Statens Järnvägar (SJ), die vanaf 1953 in gebruikt was
voor het trekken van de ertstrein op het traject
Narvik-Kiruna-Luleå. In 1960 kreeg de lok sterkere motoren. De Dm3 had een vermogen van 7200 kW. Elk lokdeel heeft twee
elektromotoren. De maximum snelheid was 75 km/h. Ook toen was dit
de sterkste e-lok ter wereld.
Dm3


Om de lange en vooral zware ertstreinen over de
afstand tussen het Zweedse Luleå en het Noorse Narvik te kunnen
vervoeren, kocht de Zweedse staatsspoorweg (SJ) vanaf 1960 in
totaal 19 locomotieven van de serie Dm3.
In 1996 werden alle SJ-locomotieven door de SJ rechtstreeks aan de
exploitant van de MTAB Malmtrafik i Kiruna AB overgedragen en
geleidelijk opnieuw geverfd.
Vanaf 1970 is de kleur blauw en zwart en zijn de
loks gemoderniseerd.
Vanaf 2001 wordt de DM3 geleidelijk vervangen door de nog sterkere
tweedelige IORE. Vanaf 2013 werd hij alleen nog ingezet op
het traject tussen Malmberget en Luleå, omdat deze lijn minder
steil is en de treingewichten waren gegroeid na de instroom van de
modernere IORE locomotieven en zwaardere wagons.
Met de 'loksound module' met cruise control rijdt de
Dm3 geweldig. Het starten van de motoren, compressoren, het
rijden, het afremmen en uitschakelen van de motoren met alle
bijgeluiden van de lucht remmen is natuurgetrouw. Zelfs bij
afremmen is het piepen van de remmen te horen. Perfect
nagebootst.
Het model heeft uitgebreid digitaal geluid, zoals
het geluid van:
- de motoren,
- remmen lossen,
- remgeluid bij afremmen,
- kort en lang claxon geluid,
- verschillende geluiden van machines in de lok.
Type Mas IV ertswagon


Drie-assige ertswagon van de Statens Järnvägar (SJ).
Deze wagons deden dienst in de jaren 70 op de ertslijn Luleå -
Kiruna - Narvik.
Op mijn baan staan 24 van deze wagons. In
werkelijkheid hingen er meer dan 50 ertswagons aan de DM3.


Dit type ertswagon hing hoofdzakelijk achter de
blauwe DM3 en was de voorganger van de huidige F050 ertswagon.
Op mijn baan staan 8 van deze wagons (twee setjes van
4), plus twee losse wagons met sluitlicht.
IORE


Deze sterkste elektrische lok ter wereld rijdt tussen Kiruna en
Narvik. Hij sleurt een ruim 700 meter lange trein, die bestaat uit
68 ertswagons over de bergen van Noorwegen naar de ijsvrije haven
van Narvik. Hier wordt het ijzererts geladen in schepen.
De IORE (Engels: iron ore) van Bombardier bestaat uit twee delen
met in elk deel een stuurstand.
De locomotieven zijn met ballast verzwaard tot een aslast van 30
ton om de adhesie te verbeteren. Het vermogen is 2 × 5.400 kW =
10.800 kW
De tractie-installatie is uitgerust met draaistroom en heeft
driefasige asynchrone motoren in de draaistellen. Iedere motor
drijft een as aan.
De locomotief heeft één stuurstand, maar is gewoonlijk gekoppeld
aan een soortgenoot met een stuurstand in de andere richting. Ze
zijn geschikt om te rijden als losse locomotief, maar dit gebeurt
zelden. De locomotieven zijn voorzien van de (voornamelijk in
ex-Sovjetstaten gebruikelijke) automatische koppelingen van het
type SA3 die geschikt zijn voor gebruik bij lage temperaturen en
bij zeer grote trekkrachten.
Er zijn 34 loks in gebruik (17
dubbele loks).
Het model (Roco) is perfect nagebouwd. Zij hebben de nummers 129
en 130. Alle loks hebben namen. Bij deze nummers behoren de namen
Nattavaara en Mertainen.
Het model heeft uitgebreid digitaal geluid, zoals het geluid van:
- de motoren,
- remmen lossen,
- remgeluid bij afremmen,
- geluid van wagons aankoppelen,
- drie verschillende claxon geluiden,
- verschillende geluiden van machines in de lok.
Type F050 ertswagon


Vier assige ertswagons. Er hangen 68 van deze wagons
achter de dubbele IORE lokomotief. De asdruk is 30 ton.
Twee wagons vormen een eenheid. Deze zijn met een vaste verbinding
aan elkaar gekoppeld. Ook deze wagons hebben de automatische
koppelingenvan het type SA3, zoals de IORE . Totaal gewicht met 50
m3 ijzererts is 120 ton per wagon.
Het ijzererts wordt in de vorm van pellets
vervoerd. Dit is gemalen ijzererts en wordt vervolgens verwerkt en
gebakken tot grijze balletjes (ongeveer zo groot als knikkers).
De modellen (van Roco) zijn perfect nagebouwd. Ook
de koppelingen zijn natuurgetrouw en werken ook echt. Alleen de
lok heeft een universele model-koppeling. Er rijden 16 (8 stellen)
van deze ertswagons op mijn modelbaan.
Rc4

De locomotieven werden door de AB Statens Järnvägar
(SJ AB) ingezet voor het personenvervoer.
De locomotieven werden ook door de Green Cargo (GC) ingezet voor
onder meer het goederenvervoer van uit de goederenstations en
rangeertereinen door het land.
Het model heeft uitgebreid digitaal geluid, zoals
het geluid van:
- de motoren,
- remmen lossen,
- remgeluid bij afremmen,
- geluid van wagons aankoppelen,
- lang en kort claxon geluid,
- fluit van conducteur,
- stations omroep voor instappen, e.d. in de Zweedse taal,
- verschillende geluiden van machines in de lok.
Personenrijtuig voor de SJ, type B10



Eerste klas rijtuig en twee tweede klas rijruigen
van de SJ. Zie website
SJ.
DB, V80


Diesel-hydraulische
loc type V80 (ROCO). Later omgenummerd naar V280. Dit was de
eerste door de duitsers nieuw gebouwde loc na opheffing van het
bouwverbod dat opgelegd was na het einde van de oorlog. In 1950
was deze loc een sensatie. Dit was de eerste hydraulisch
aangedreven draaistelloc ter wereld en was heorbeeld voor de
latere series V100 en V200. Maximum snelheid was 100 km/h.
Met de 'loksound module' met cruise control rijdt de
V80 geweldig. Het starten van de diesel, het rijden, het afremmen
en uitschakelen van de dieselmotor met alle bijgeluiden van de
hydraulica is natuurgetrouw. Zelfs bij afremmen is het piepen van
de remmen te horen. Perfect nagebootst.
Het model heeft uitgebreid digitaal geluid, zoals
het geluid van:
- de dieselmotor,
- remmen lossen,
- remgeluid bij afremmen,
- kort en lang claxon geluid,
- verschillende geluiden van machines in de lok.
DB Donderbussen
De V80 trekt de vier DB Donderbussen (ROCO). Deze
stalen twee assige rijtuigen met klinknagels waren erg lawaaierig
voor de passagiers, vandaar de naam 'Donderbussen'.
DB Railbus


Als afscheidscadeau heb ik van mijn collega's een railbus
(Schienenbus met de nummers VT 98 9522 en VS 98 102 van de DB)
gekregen (ROCO). Deze oldtimer verzorgde de locale verbindingen
van de DB. Meerdere wagens kunnen gekoppeld worden. De linker is
de motorwagen. De bijwagen heeft ook een stuurstand, waardoor hij
beide kanten op kan rijden. Een tussenrijtuig VB 98 2224 is tussen
de motorwagen en de bijwagen gekoppeld.
Dit ROCO model heeft standaard binnenverlichting, ook in de
bijwagen en tussenwagen. Een gaaf model. Voor de digitale baan is
er ook een sound module in te zetten, die het karakteristieke
dieselgeluid van deze railbus produceert.
De motorwagen bevat een Lenz decoder met cruise control. De
bijwagen bevat een functie decoder om voor de lichtwisseling te
zorgen.
DB, type V 200


Diesel-hydraulische locomotief van het type V 200 (ROCO). Vanaf
1956 tot 1959 kwamen er 87 in dienst. Deze waren veel te zien op
de grensstations Hengelo en Arnhem. In 1984 gingen de laatsten
buiten dienst. Het latere model, de V220, heeft aan de zijkant het
vierkante DB embleem in plaats van de metalen letters DEUTSCHE
BUNDESBAHN. Deze metalen letters veroorzaakten veel roestvorming.
De maximum snelheid is 140 km/h.
Dit ROCO model bevat een Lenz decoder met cruise control.
DB Umbauwagen
Vijf 'Umbauwagen' van de DB (ROCO). In de jaren 50 heeft de DB,
met gebruikmaking van oude onderstellen van in de oorlog zwaar
beschadigde rijtuigen, een grootscheeps ombouwprogramma
gerealiseerd. Daarbij werden alle onderstellen genormaliseerd en
op gelijke lengte gebracht.
DB 03

Dit is een oude Fleissman lok. Er zit geen motor in. Hij staat er
alleen ter decoratie. Toen maakte Fleissman de loks nog in schaal
1:85.
V 200
De oude V 200 van Märklin had ik al eens omgebouwd naar 2-rail
gelijkstroom. Om de motor te laten werken met een decoder, heb ik
een permanente magneet aangebracht i.p.v. de omkeerspoel. Hij kan
nu digitaal rijden, maar de rijeigenschappen zijn niet al te best,
maar dat kan je ook niet verwachten van een lok van meer dan 50
jaar oud! Met deze loc speelde ik al samen met mijn broer toen ik
ongeveer 12 jaar oud was.
DB Open goederenwagen
Open goederenwagen van tijdperk III.
DB, BR 215


Diesellocomotief van de BR 215 (ROCO). Vanaf 1968 nam de DB 150
van deze locs in gebruik, die zowel voor reizigers- als
goederentreinen geschikt zijn. De maximum snelheid is 140 km/h.
Deze loc heb ik voorzien van een Lenz decoder met cruise control.
DB D-Zug
Drie 'D-Zug' rijtuigen van de DB (Fleischmann). Karakteristieke
sneltreinrijtuigen van de jaren zestig in de kleuren groen en
blauw. De restauratiewagen is rood.
NS, type 200/300


Rangeer diesel-elektrische locomotief 'De Sik' van de NS (ROCO).
Vanaf 1934 tot 1951 zijn er 169 bij Werkspoor-Amsterdam gebouwd.
Tijdens de oorlog werden er 36 naar Duitsland gebracht. Op mijn
baan is dit dus een exemplaar dat vergeten is om na de oorlog
terug te geven.
Dit modelletje is van omstreeks 1975. Latere modellen hebben veel
betere rijeigenschappen door de toepassing van een andere motor
(met vliegwiel).
Deze loc heb ik voorzien van een Lenz decoder met cruise control.
Deze is ingebouwd in de open goederenwagen, die vast aan de Sik is
gekoppeld. Dit was nodig vanwege de geringe ruimte onder de kap.
Bovendien heeft de loc nu 4 assen om stroom af te nemen, waardoor
hij beter loopt.
DB, serie 50


Goederentrein locomotief, serie 50 met kabinetender
(Fleischmann). De cabinetender ontstond uit de verplichting dat er
altijd achter de loc een bagagewagen moest worden geplaatst. Omdat
dat niet altijd mogelijk was moest de treinbegeleider
noodgedwongen op de tender meerijden. Daarom werden 751 locs van
dit type 50 met een cabinetender uitgerust.
Dit 30 jaar oude model was niet direct geschikt voor de decoder
met cruise control. Eén van de borstels moest geïsoleerd worden
(vrij van massa) en het anker heb ik vervangen door een
vliegwiel-anker (verzwaard anker dat dan ook als vliegwiel dienst
doet). Ondanks de hoge leeftijd rijdt deze lok nu prima.
Goederen wagens
De volgende goederenwagens hangen achter de DB 50:
- DB open goederenwagen,
- DB lage open wagen (3x),
- DB open goederenwagen (2x),
- DB conducteurswagen,
- DB rongenwagen,
- DB gesloten wagen. Hierin is een draadloze camera ingebouwd, die
naar achteren uitkijkt over de baan. De rongenwagen met houten
kist bevat de voeding voor de camera.
Alle van tijdperk III (ROCO). De conducteurswagen is van
Märklin.
DB, serie 80


Rangeer locomotief, serie 80 (ROCO). De locs waren bij de DB nog
tot 1965 in dienst. Bij enkele maatschappijen tot 1978. De maximum
snelheid is 45 km/h.
Deze loc heb ik voorzien van een Lenz decoder met cruise control.
DB Ongevallenkraan
Ongevallenkraan van tijdperk III (ROCO), bestaande uit schutwagen
en kraanwagen. De oorspronkelijke groene uitvoering zoals ik die
heb, kan met de hand bediend worden (draaien, hijsen, giek). Bij
de huidige uitvoering (geel) zijn deze functies digitaal te
besturen.
DB Esso Ketelwagen
Esso ketelwagens van het tijdperk III (ROCO). Deze heb ik ook in
het zwart.
Schi-Stra-Bus


Deze Schienen-Strassen Bus reed tussen Koblenz en Betzdorf. De
onderstellen konden eronder uit gereden worden, waarna de bus de
weg vervolgde over de straat. Het model is van Brekina (bevat geen
aandrijving). Bij het station Neustadt was een stuk straat gemaakt
in het spoor, waarop de bus kan wisselen van spoor naar weg en
omgekeerd. Zie baan 1.
DB D-zug
Een oude Fleissmann wagon, nog in de schaal 1:85
Diverse modellen

- Lok DB 01, dit is een plastic model ter decoratie
- Staufen Bräu bierwagen van het tijdperk III (Märklin). Deze
reed al op onze Märklin baan (van mijn broer en mij) toen ik 12
jaar oud was.
- Jägermeister drankwagen, die eigenlijk een rail schoonmaakwagen
was (onduidelijk fabrikaat, schaal is te groot.
- DB Containerwagen van het tijdperk III (Märklin) met
remmershuisje. Deze reed ook al op onze Märklin baan.
- Rail schoonmaakwagen van ROCO.

- Oude auto wagons, Fleissmann van het tijdperk
III (2x). Ook deze zijn in de verkeerde schaal van 1:85.
|