Da
Elektrische locomotief met drijfstangaandrijving "Da" van de Zweedse Staatsspoorwegen (SJ). Wielopstelling 1'C'1 '. Tussen 1953 en 1960 werden 93 van deze multifunctionele elektrische locomotieven van het type "Da" gebouwd voor de Zweedse staatsspoorweg (SJ) door ASEA. De lok werd gebruikt voor passagiers- en goederentreinen. Deze locomotieven met drijfstang wegen 75 ton, zijn 1840 kW sterk, met een topsnelheid van 100 km/uur. Dm
Direct na de Tweede Wereldoorlog nam de vraag naar
Zweeds ijzererts sterk toe. Voor het transport van de zware
ertstreinen waren geschikte locomotieven nodig. De Zweedse
Staatsspoorwegen (SJ) bestelden de eerste dubbele locomotieven van
de Dm-serie, waarvan de eerste locomotieven in 1953 werden
geleverd. Elk van de twee locomotiefonderdelen was uitgerust met
een aangedreven cardanas en vier gekoppelde aangedreven assen met
spaakwielen. Deze werden in een latere versie vervangen door
naafloze SAB-wielen. Dm3
Dit is "de Bruno", met nummers 976-977-978. Sinds 2004 is hij als museumlocomotief bewaard gebleven. De DM3 is afgeleid van de DM serie (2-delige lok) voor de Statens Järnvägar (SJ), die vanaf 1953 in gebruikt was voor het trekken van de ertstrein op het traject Narvik-Kiruna-Luleå. In 1960 kreeg de lok sterkere motoren. De Dm3 had een vermogen van 7200 kW. Elk lokdeel heeft twee elektromotoren. De maximum snelheid was 75 km/h. Ook toen was dit de sterkste e-lok ter wereld. Dm3
Om de lange en vooral zware ertstreinen over de afstand tussen het Zweedse Luleå en het Noorse Narvik te kunnen vervoeren, kocht de Zweedse staatsspoorweg (SJ) vanaf 1960 in totaal 19 locomotieven van de serie Dm3. In 1996 werden alle SJ-locomotieven door de SJ rechtstreeks aan de exploitant van de MTAB Malmtrafik i Kiruna AB overgedragen en geleidelijk opnieuw geverfd. Vanaf 1970 is de kleur blauw en zwart en zijn de
loks gemoderniseerd. Met de 'loksound module' met cruise control rijdt de Dm3 geweldig. Het starten van de motoren, compressoren, het rijden, het afremmen en uitschakelen van de motoren met alle bijgeluiden van de lucht remmen is natuurgetrouw. Zelfs bij afremmen is het piepen van de remmen te horen. Perfect nagebootst. Het model heeft uitgebreid digitaal geluid, zoals
het geluid van: Type Mas IV ertswagon Drie-assige ertswagon van de Statens Järnvägar (SJ). Deze wagons deden dienst in de jaren 70 op de ertslijn Luleå - Kiruna - Narvik. Op mijn baan staan 24 van deze wagons. In werkelijkheid hingen er meer dan 50 ertswagons aan de DM3.
Dit type ertswagon hing hoofdzakelijk achter de blauwe DM3 en was de voorganger van de huidige F050 ertswagon. Op mijn baan staan 8 van deze wagons (twee setjes van 4), plus twee losse wagons met sluitlicht. IORE
Deze sterkste elektrische lok ter wereld rijdt tussen Kiruna en Narvik. Hij sleurt een ruim 700 meter lange trein, die bestaat uit 68 ertswagons over de bergen van Noorwegen naar de ijsvrije haven van Narvik. Hier wordt het ijzererts geladen in schepen. De IORE (Engels: iron ore) van Bombardier bestaat uit twee delen met in elk deel een stuurstand. De locomotieven zijn met ballast verzwaard tot een aslast van 30 ton om de adhesie te verbeteren. Het vermogen is 2 × 5.400 kW = 10.800 kW De tractie-installatie is uitgerust met draaistroom en heeft
driefasige asynchrone motoren in de draaistellen. Iedere motor
drijft een as aan. Het model (Roco) is perfect nagebouwd. Zij hebben de nummers 129
en 130. Alle loks hebben namen. Bij deze nummers behoren de namen
Nattavaara en Mertainen. Het model heeft uitgebreid digitaal geluid, zoals het geluid van: Type F050 ertswagonVier assige ertswagons. Er hangen 68 van deze wagons
achter de dubbele IORE lokomotief. De asdruk is 30 ton. De modellen (van Roco) zijn perfect nagebouwd. Ook de koppelingen zijn natuurgetrouw en werken ook echt. Alleen de lok heeft een universele model-koppeling. Er rijden 16 (8 stellen) van deze ertswagons op mijn modelbaan. Rc4
De locomotieven werden door de AB Statens Järnvägar
(SJ AB) ingezet voor het personenvervoer. Het model heeft uitgebreid digitaal geluid, zoals
het geluid van: Personenrijtuig voor de SJ, type B10Eerste klas rijtuig en twee tweede klas rijruigen van de SJ. Zie website SJ. DB, V80
Met de 'loksound module' met cruise control rijdt de V80 geweldig. Het starten van de diesel, het rijden, het afremmen en uitschakelen van de dieselmotor met alle bijgeluiden van de hydraulica is natuurgetrouw. Zelfs bij afremmen is het piepen van de remmen te horen. Perfect nagebootst. Het model heeft uitgebreid digitaal geluid, zoals
het geluid van: DB DonderbussenDe V80 trekt de vier DB Donderbussen (ROCO). Deze stalen twee assige rijtuigen met klinknagels waren erg lawaaierig voor de passagiers, vandaar de naam 'Donderbussen'. DB RailbusAls afscheidscadeau heb ik van mijn collega's een railbus (Schienenbus met de nummers VT 98 9522 en VS 98 102 van de DB) gekregen (ROCO). Deze oldtimer verzorgde de locale verbindingen van de DB. Meerdere wagens kunnen gekoppeld worden. De linker is de motorwagen. De bijwagen heeft ook een stuurstand, waardoor hij beide kanten op kan rijden. Een tussenrijtuig VB 98 2224 is tussen de motorwagen en de bijwagen gekoppeld. Dit ROCO model heeft standaard binnenverlichting, ook in de
bijwagen en tussenwagen. Een gaaf model. Voor de digitale baan is
er ook een sound module in te zetten, die het karakteristieke
dieselgeluid van deze railbus produceert. DB, type V 200
Diesel-hydraulische locomotief van het type V 200 (ROCO). Vanaf 1956 tot 1959 kwamen er 87 in dienst. Deze waren veel te zien op de grensstations Hengelo en Arnhem. In 1984 gingen de laatsten buiten dienst. Het latere model, de V220, heeft aan de zijkant het vierkante DB embleem in plaats van de metalen letters DEUTSCHE BUNDESBAHN. Deze metalen letters veroorzaakten veel roestvorming. De maximum snelheid is 140 km/h. Dit ROCO model bevat een Lenz decoder met cruise control. DB UmbauwagenVijf 'Umbauwagen' van de DB (ROCO). In de jaren 50 heeft de DB, met gebruikmaking van oude onderstellen van in de oorlog zwaar beschadigde rijtuigen, een grootscheeps ombouwprogramma gerealiseerd. Daarbij werden alle onderstellen genormaliseerd en op gelijke lengte gebracht. DB 03Dit is een oude Fleissman lok. Er zit geen motor in. Hij staat er alleen ter decoratie. Toen maakte Fleissman de loks nog in schaal 1:85. V 200De oude V 200 van Märklin had ik al eens omgebouwd naar 2-rail gelijkstroom. Om de motor te laten werken met een decoder, heb ik een permanente magneet aangebracht i.p.v. de omkeerspoel. Hij kan nu digitaal rijden, maar de rijeigenschappen zijn niet al te best, maar dat kan je ook niet verwachten van een lok van meer dan 50 jaar oud! Met deze loc speelde ik al samen met mijn broer toen ik ongeveer 12 jaar oud was. DB Open goederenwagenOpen goederenwagen van tijdperk III. DB, BR 215Diesellocomotief van de BR 215 (ROCO). Vanaf 1968 nam de DB 150 van deze locs in gebruik, die zowel voor reizigers- als goederentreinen geschikt zijn. De maximum snelheid is 140 km/h. Deze loc heb ik voorzien van een Lenz decoder met cruise control. DB D-ZugDrie 'D-Zug' rijtuigen van de DB (Fleischmann). Karakteristieke sneltreinrijtuigen van de jaren zestig in de kleuren groen en blauw. De restauratiewagen is rood. NS, type 200/300Rangeer diesel-elektrische locomotief 'De Sik' van de NS (ROCO).
Vanaf 1934 tot 1951 zijn er 169 bij Werkspoor-Amsterdam gebouwd.
Tijdens de oorlog werden er 36 naar Duitsland gebracht. Op mijn
baan is dit dus een exemplaar dat vergeten is om na de oorlog
terug te geven. Deze loc heb ik voorzien van een Lenz decoder met cruise control. Deze is ingebouwd in de open goederenwagen, die vast aan de Sik is gekoppeld. Dit was nodig vanwege de geringe ruimte onder de kap. Bovendien heeft de loc nu 4 assen om stroom af te nemen, waardoor hij beter loopt. DB, serie 50Goederentrein locomotief, serie 50 met kabinetender (Fleischmann). De cabinetender ontstond uit de verplichting dat er altijd achter de loc een bagagewagen moest worden geplaatst. Omdat dat niet altijd mogelijk was moest de treinbegeleider noodgedwongen op de tender meerijden. Daarom werden 751 locs van dit type 50 met een cabinetender uitgerust. Dit 30 jaar oude model was niet direct geschikt voor de decoder met cruise control. Eén van de borstels moest geïsoleerd worden (vrij van massa) en het anker heb ik vervangen door een vliegwiel-anker (verzwaard anker dat dan ook als vliegwiel dienst doet). Ondanks de hoge leeftijd rijdt deze lok nu prima. Goederen wagensDe volgende goederenwagens hangen achter de DB 50: - DB open goederenwagen, Alle van tijdperk III (ROCO). De conducteurswagen is van Märklin. DB, serie 80Rangeer locomotief, serie 80 (ROCO). De locs waren bij de DB nog tot 1965 in dienst. Bij enkele maatschappijen tot 1978. De maximum snelheid is 45 km/h. Deze loc heb ik voorzien van een Lenz decoder met cruise control. DB OngevallenkraanOngevallenkraan van tijdperk III (ROCO), bestaande uit schutwagen en kraanwagen. De oorspronkelijke groene uitvoering zoals ik die heb, kan met de hand bediend worden (draaien, hijsen, giek). Bij de huidige uitvoering (geel) zijn deze functies digitaal te besturen. DB Esso KetelwagenEsso ketelwagens van het tijdperk III (ROCO). Deze heb ik ook in het zwart. Schi-Stra-BusDeze Schienen-Strassen Bus reed tussen Koblenz en Betzdorf. De onderstellen konden eronder uit gereden worden, waarna de bus de weg vervolgde over de straat. Het model is van Brekina (bevat geen aandrijving). Bij het station Neustadt was een stuk straat gemaakt in het spoor, waarop de bus kan wisselen van spoor naar weg en omgekeerd. Zie baan 1. DB D-zugEen oude Fleissmann wagon, nog in de schaal 1:85 Diverse modellen- Lok DB 01, dit is een plastic model ter decoratie - Oude auto wagons, Fleissmann van het tijdperk III (2x). Ook deze zijn in de verkeerde schaal van 1:85. |