VW Camper

VW Transporter

Na 10 jaar met de motoren gekampeerd te hebben, besloten we in 1997 een VW Transporter (T4) te kopen en die om te bouwen tot camper.
Eigenlijk was het geen normale camper, maar nog steeds een bestelbus met grijs kenteken, die we als kampeerauto gebruikten.

Transporter   

De voordelen van een busje met grijs kenteken waren (het lage houderschapsbelasting tarief van het grijze kenteken is inmiddels voor particulieren afgeschaft!):

  • Je betaalde geen BPM (Belasting Personen Motorrijtuigen).
  • Houderschapsbelasting was laag (25 euro per maand; nu is dat 93 euro (2009) geworden). Het maakte toen niet uit op wat voor brandstof je reed. Dus hebben we indertijd een diesel gekocht.
  • Als je een bus met dubbele cabine koopt, kun je meerdere mensen vervoeren (ideaal voor gezinnen met kinderen; een hoop bergruimte voor kinderwagens, boxen, badjes, enz.).

De uitvoering die wij hadden had GEEN dubbele cabine. In deze bestelbus mag je maar met 2 personen zitten. De ruimte achter je is laadruimte.

De inrichting hebben we zodanig gemaakt, dat het nog steeds een bestelbus was. Hoe dat eruit zag, volgt hierna. Maar eerst nog even de regels voor een kampeerbus op een rijtje:

Een bestelbus kun je ombouwen tot een kampeerbus (in de zin van de wegen verkeerswet). De eisen hiervoor zijn in grote lijnen:

  • er moet een vast gemonteerde slaapplaats inzitten,
  • er moet een vast gemonteerde kookgelegenheid inzitten,
  • er moet een verhoogd dak inzitten.

De bus moet dan gekeurd worden, waarna een geel kenteken wordt afgegeven (zoals voor personenwagens).
Het voordeel van zo'n kampeerbus is dat:

  • je meer mensen mag vervoeren,
  • je maar een kwart van de wegenbelasting betaalt (men gaat er vanuit dat zo'n busje minder vaak op de weg is).

De houderschapsbelasting voor personenauto's op diesel is normaal veel hoger. Doordat je maar een kwart betaalt, kom je dan wel voordeliger uit.
Pas op! Afhankelijk van de leeftijd moet je na omkeuring alsnog BPM betalen. Je krijgt 1% korting per maand, dus als de bus 100 maanden oud is (ruim 8 jaar), ben je vrij van betalen van BPM. Er blijft wel een rest-BPM over (afhangkelijk van leeftijd en nieuwprijs). Zoek dat wel uit voor je hieraan begint!

Maar voor ons gold dat allemaal niet. Wij bleven gewoon grijs rijden in onze bestelbus, ondanks de verhoogde houderschapsbelasting voor particulieren (in 2009 was dat €93 per maand). Hoe comfortabel hij is gemaakt om te gebruiken als kampeerauto, zie je hierna.

Transporter     Transporter
Foto's: Zicht op dashboard, voorstoelen zijn omgedraaid;  Kastenwand in aanbouw.

INTERIEUR

De beide voorstoelen zijn draaibaar. Dus er zijn altijd lekkere comfortabele stoelen om op te zitten.

Wij zitten dan met onze voeten op een 2 meter lange matras waarop wij slapen. Dus schoenen (klompen) uit als je de bus instapt.

Transporter    Transporter

Achter in bevindt zich een (compressor) koelbox (in 't midden), een watertank (onder), stapelbare kratten en kastjes. Twee kastjes zijn te bereiken als de achterklep open is, en één kastje is van boven af te openen (dus ook van binnen uit te bereiken). De koelbox is zowel van binnen uit als van achteren te bereiken. Water aftappen kan alleen met de achterklep open.

De bus is aan de binnenkant geheel beplakt met isolerend schuim (dat geen water op kan nemen) en is bekleed met een grijze stof.

Transporter      Transporter

De linker kant van de bus heeft een kastenwand. De rechter kant heeft naast de schuifdeur een open wandmeubel boven de wielkast. De wielkast is netjes weggewerkt (kast).
Aan het plafond (achterste helft) is een plafondkast opgehangen voor kleren, e.d.

ELEKTRISCHE VOORZIENINGEN

De bus heeft een tweede accu (in de linker kastenwand), die dient voor de verlichting en de koelbox. Een 12 V-220V omvormer zorgt ervoor dat je verbruikers van maximaal 100 Watt met de accu kan voeden (scheerapparaat, laadapparaat voor video camera, mobieltje, e.d.).
De koelbox is een 12 V compressor box en  verbruikt erg weinig energie (slaat af en toe aan).  Met deze tweede accu ben je enkele dagen lang onafhankelijk van 220V. Zodra je rijdt wordt de accu weer automatisch opgeladen.
Een acculader voor de tweede accu zit in de kastenwand boven de wielkast.  Hiervoor moet je wel de 220 V aansluiting van de camping gebruiken. De bekende contactdoos hiervoor zit links op de bus. De kabelhaspel is boven de linker wielkast opgeborgen, in de kastenwand.

Transporter  Dit is het schakelpaneel.

VERWARMING

De bus heeft een Webasto Air Top 2000 verwarming, die op de diesel uit de tank brandt. Met een bedieningspaneel op het dashboard is het zelfs mogelijk de inschakeltijd te programmeren, om 's ochtends vroeg in een ontdooide en lekker warme auto te stappen. De kachel is naast de tweede accu in de kastenwand geplaatst. Zo ben je wat verwarming betreft geheel onafhankelijk van een 220 V aansluiting. 

KOKEN

Koken deden wij op een campinggas kooktoestel met twee pitten. Twee tanks hebben we aan boord (nodig in Scandinavië, omdat daar geen butagas te krijgen is; daar wordt alleen propaan gebruikt).
Koken doen we buiten de bus. Vanwege het kookvocht en de kookluchten is dat in de bus niet gewenst. Het kooktoestel en de twee tanks zijn in de kastenwand opgeborgen achter in de bus.

LUIFEL

Om bij slecht weer droog via de schuifdeur binnen te komen, kan er een luifel in een rail geschoven worden. Om symmetrisch te blijven, is ook aan de linker kant een rail gemonteerd (van 'Brandrup'). Dit spul is o.a. te vinden in de catalogus van Reimo (kampeerspullen/accessoires voor busjes).

Transporter Op de Lofoten, Noorwegen.