VW TransporterNa 10 jaar met de motoren gekampeerd te hebben, besloten we
in 1997 een VW
Transporter (T4) te
kopen en die om te bouwen tot camper.
De voordelen van een busje met grijs kenteken waren (het lage houderschapsbelasting tarief van het grijze kenteken is inmiddels voor particulieren afgeschaft!):
De uitvoering die wij hadden had GEEN dubbele cabine. In deze bestelbus mag je maar met 2 personen zitten. De ruimte achter je is laadruimte. De inrichting hebben we zodanig gemaakt, dat het nog steeds een bestelbus was. Hoe dat eruit zag, volgt hierna. Maar eerst nog even de regels voor een kampeerbus op een rijtje: Een bestelbus kun je ombouwen tot een kampeerbus (in de zin van de wegen verkeerswet). De eisen hiervoor zijn in grote lijnen:
De bus moet dan gekeurd worden, waarna een geel kenteken wordt afgegeven
(zoals voor personenwagens).
De houderschapsbelasting voor personenauto's op diesel is normaal veel hoger.
Doordat je maar een kwart betaalt, kom je dan wel voordeliger uit. Maar voor ons gold dat allemaal niet. Wij bleven gewoon grijs rijden in onze bestelbus, ondanks de verhoogde houderschapsbelasting voor particulieren (in 2009 was dat €93 per maand). Hoe comfortabel hij is gemaakt om te gebruiken als kampeerauto, zie je hierna. INTERIEUR De beide voorstoelen zijn draaibaar. Dus er zijn altijd lekkere comfortabele stoelen om op te zitten. Wij zitten dan met onze voeten op een 2 meter lange matras waarop wij slapen. Dus schoenen (klompen) uit als je de bus instapt. Achter in bevindt zich een (compressor) koelbox (in 't midden), een watertank (onder), stapelbare kratten en kastjes. Twee kastjes zijn te bereiken als de achterklep open is, en één kastje is van boven af te openen (dus ook van binnen uit te bereiken). De koelbox is zowel van binnen uit als van achteren te bereiken. Water aftappen kan alleen met de achterklep open. De bus is aan de binnenkant geheel beplakt met isolerend schuim (dat geen water op kan nemen) en is bekleed met een grijze stof.
De linker kant van de bus heeft een kastenwand. De rechter kant heeft naast
de schuifdeur een open wandmeubel boven de wielkast. De wielkast is netjes
weggewerkt (kast). ELEKTRISCHE VOORZIENINGEN De bus heeft een tweede accu (in de linker kastenwand), die dient voor de verlichting en
de koelbox. Een 12 V-220V omvormer zorgt ervoor dat je verbruikers
van maximaal 100 Watt met de accu kan voeden (scheerapparaat, laadapparaat
voor video camera, mobieltje, e.d.). Dit is het schakelpaneel. VERWARMING De bus heeft een Webasto Air Top 2000 verwarming, die op de diesel uit de tank brandt. Met een bedieningspaneel op het dashboard is het zelfs mogelijk de inschakeltijd te programmeren, om 's ochtends vroeg in een ontdooide en lekker warme auto te stappen. De kachel is naast de tweede accu in de kastenwand geplaatst. Zo ben je wat verwarming betreft geheel onafhankelijk van een 220 V aansluiting. KOKEN Koken deden wij op een campinggas kooktoestel met twee pitten. Twee tanks
hebben we aan boord (nodig in Scandinavië, omdat daar geen butagas te krijgen
is; daar wordt alleen propaan gebruikt). LUIFEL Om bij slecht weer droog via de schuifdeur binnen te komen, kan er een luifel in een rail geschoven worden. Om symmetrisch te blijven, is ook aan de linker kant een rail gemonteerd (van 'Brandrup'). Dit spul is o.a. te vinden in de catalogus van Reimo (kampeerspullen/accessoires voor busjes). Op de Lofoten, Noorwegen. |