Een Tram in de Stad 

Heb je wel eens met de gedachte gespeeld om een tram op jouw baan te laten rijden? Wist je dat er heel veel keus is? Neem bijvoorbeeld de firma Leopold Halling GmbH. Deze firma biedt trammetjes aan (H0, H0m), met of zonder aandrijving, van old timers tot moderne trams. Kijk maar eens op http://www.halling.at.
Mijn keus is gevallen op de old timer van Woltersdorf.

tram
tram Woltersdorf, Duitsland

De prijs van dit model zonder motor was 34 euro (in 2002), met motor was de prijs 63 euro. Beide heb ik gekocht. De tram zonder motor staat te pronken bij de tramhalte. De trams heb ik voorzien van reizigers en verlichting.
Beide trams hadden hetzelfde rijtuignummer '6'. Bij één heb ik de '6' veranderd in een '8'. Dan klopt het weer!

Geen tram zonder bovenleiding. Na wat speurwerk op internet, kwam ik bij de firma Navemo (http://www.navemo.ch). Zij verkopen bovenleidingmasten voor de trambaan. Zij waren echter zo vriendelijk om de tekeningen van de masten op hun website te zetten. Met messing buis en staaf heb ik de masten nagemaakt (messing profiel van de vakhandel of Conrad). Met een stukje M3 draadstang, dat ik onder aan de mast gesoldeerd heb, schroef je de mast muurvast op de tafel.

tram

Nu nog de rijdraad! Na wat geëxperimenteer met dun ijzerdraad kwam ik op dun elastiek (0,4 mm). Hiermee heb je mooie strakke bovenleiding. De dikte is zodanig, dat het goed zichtbaar is (daar gaat het toch om) en goed op schaal is. Dit elastiek is te verkrijgen in de handwerk/knutselwinkel in de kleuren zwart en kleurloos. Op mijn baan heb ik het kleurloze gebruikt.

tram

De pantograaf kan natuurlijk niet langs het elastiek glijden. Met een dun draadje kan de pantograaf half omhoog gehouden worden, dan lijkt het net echt.